1. Brahms Vierde en Bruchs Vioolconcert

Brahms Vierde en Bruchs Vioolconcert

Concertinformatie

Ga naar bestellen

Ga naar bestellen

  • Alexei Ogrintchouk - dirigent

  • Tsoupaki Falling (wereldpremière)
  • Bruch Vioolconcert nr. 1
  • Brahms Symfonie nr. 4

Violiste Liza Ferschtman soleert virtuoos en moedig

Liza Ferschtman en het orkest brengen het Vioolconcert van Bruch naar Apeldoorn Arnhem Nijmegen, Zwolle, Doetinchem en Enschede. Klassieke muziek waarbij elke noot romantisch fantasievol en technisch uitdagend is. Meer romantiek volgt als dirigent Alexei Ogrintchouk het orkest leidt in Brahms’ Vierde symfonie. Het concert zal beginnen met de wereldpremière van Falling, een werk van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki.  

Liza Ferschtman speelt Bruch

De combinatie van Liza Ferschtman en Phion heeft de afgelopen jaren al tot heel wat mooie concerten geleid. Samen voerden ze diverse grote vioolconcerten uit en dat van Korngold verscheen zelfs op cd. Deze keer staat het Vioolconcert van Bruch op het programma. Het enige werk van de componist dat echt bekend is geworden, maar dat geldt dan ook voor elke noot: romantisch, fantasievol en technisch op zijn minst uitdagend. En voor Liza Ferschtman een dierbaar stuk. ‘Haar spel was overtuigend, zelfverzekerd, virtuoos en moedig’, zoals de pers het beschreef naar aanleiding van een uitvoering met de London Philharmonic enkele jaren geleden.

Alexei Ogrintchouk dirigeert Brahms en Tsoupaki

Nog een publiekslieveling op het programma, een symfonisch werk van Bruchs goede vriend Brahms. Zijn Vierde symfonie was al vanaf de première een enorm succes dat nooit meer is verstomd. Vooral het slot met zijn barokke passacaglia, naar voorbeeld van de door hem zo bewonderde Bach, maakt nog steeds diepe indruk op de luisteraar.

Naast alle romantiek in dit concert onder leiding van Alexei Ogrintchouk, ook muziek waarvan de inkt nog amper droog is. Calliope Tsoupaki, één van de meest succesvolle componisten van onze tijd en tot 2021 Componist des Vaderlands, schrijft in opdracht van Phion een geheel nieuw orkestwerk, Falling genaamd.

Falling is geschreven voor een symfonieorkest met een traditionele bezetting. De klank van het orkest is door de eeuwen heen steeds veranderd. Het orkest in de tijd van Mozart is een ander orkest dan in de laatromantiek. Veel componisten in de twintigste eeuw hebben het orkest radicaal anders laten klinken. Calliope Tsoupaki vraagt zich af hoe het orkest nú zou moeten klinken. Door haar eigen idioom te combineren met de klank van het traditionele repertoire creëert Tsoupaki een nieuwe en tegelijkertijd herkenbare orkestklank.
Bekijk onderaan deze pagina een video-interview met Calliope Tsoupaki over haar compositie Falling.

De inleiding bij dit programma wordt verzorgd door Jacob Jansen.

Bekijk hier het interview met Calliope Tsoupaki over haar opdrachtcompositie Falling:
De opdrachtcompositie van Calliope Tsoupaki kwam mede tot stand dankzij:

Podcast De OrkestCast

In de Zesde aflevering van De OrkestCast gaat Marian van den Berg in gesprek met Phion's chef-dirigent en solo-hoboïst van het Koninklijk Concertgebouworkest, Alexei Ogrintchouk. Hoe kwam hij  als solo-hoboïst tot dirigeren en welke dirigenten en docenten zijn zijn grote inspiratiebronnen? Je hoort er alles over en nog veel meer in deze aflevering van De OrkestCast.

podcast luisteren