

Hoornconcert van Strauss en Tsjaikovski’s Zesde symfonie
Ga naar bestellen
- Kahchun Wong - dirigent
- Mees Vos - hoornist
- R. Strauss Hoornconcert nr. 2
- Tsjaikovski Symfonie nr. 6 'Pathétique'
Pagina delen
Bestel bij deze locaties
-
Enschede - Muziekcentrum 22.09.2023 - 20:00 | Inleiding 19.00€ 22,00 - € 49,00bestel kaarten
-
Nijmegen - De Vereeniging 23.09.2023 - 20:15 | Inleiding 19.15€ 21,00 - € 58,00bestel kaarten
-
Arnhem - Musis 24.09.2023 - 14:00 | Inleiding 13.00€ 23,00 - € 58,00bestel kaarten
-
Doetinchem - Schouwburg Amphion 28.09.2023 - 20:00 | Inleiding 19.00€ 39,50bestel kaarten
-
Zwolle - De Spiegel 01.10.2023 - 14:30 | Inleiding 13.30€ 19,50 - € 45,00bestel kaarten
Klassieke hartstocht en schoonheid
Fris, vrolijk en vol hartstocht opent het orkest het seizoen in Enschede, Nijmegen, Arnhem, Doetinchem en Zwolle. ‘Onze’ hoornist Mees Vos soleert in het virtuoze Tweede hoornconcert van Strauss. Dirigent Kahchun Wong tekent voor de Pathétique van Tsjaikovski, met het bloedstollend mooie adagio. Klassiek genieten!
Mees Vos speelt het Tweede hoornconcert van Strauss
Phion opent het seizoen met een meeslepende symfonie en een fris en vrolijk hoornconcert. Voor dat laatste zet het orkest één van zijn vele grote talenten in het zonnetje. Mees Vos is nog maar dertig jaar oud en behoort al tot de toonaangevende hoornisten van ons land. Hij is hoofdvakdocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en sinds 2020 aanvoerder hoorn bij Phion. Voor dit concert koos hij voor het Tweede hoornconcert van Richard Strauss. Als achttienjarige had Strauss al eens een hoornconcert voor zijn vader geschreven. Meer dan zestig jaar later componeerde hij een tweede dat net zo sprankelend is als zijn jeugdwerk.
Kahchun Wong met de Pathétique van Tsjaikovski
Het tweede deel van dit concert is gewijd aan Tsjaikovski. Zijn Zesde symfonie was zijn allerlaatste compositie en misschien ook wel zijn meest bekende werk dat met recht de titel ‘Pathétique’ draagt. Een symfonie vol hartstocht en pathos, geschreven enkele weken voor zijn raadselachtige, misschien wel zelfgekozen dood. Vooral het slot is huiveringwekkend mooi: een bloedstollend adagio dat de diepste emoties van een door het leven getergd mens blootlegt. Op de bok staat Kahchun Wong, de Singaporese dirigent die vorig seizoen een zeer geslaagd debuut bij Phion maakte.