

Phion Heersink Academy
Welkom bij de Phion Heersink Academy
Je droomt van een muzikale carrière. Terecht. Want je loopt over van talent, bruist van ambitie en volgde inmiddels een academische opleiding. Je werkt er iedere dag aan nóg beter te worden. Wat enorm zou helpen is de kans praktijkervaring op te doen. Wel meteen op topniveau, waarom ook niet? Phion biedt je die kans met de Phion Heersink Academy!
De Phion Heersink Academy slaat een brug tussen opleiding en de professionele muziekwereld. Jonge talentvolle musici krijgen de unieke kans hun skills verder te ontwikkelen en de overstap te maken van opleiding naar de professionele muziekwereld.
Als opleidingsinstituut van Phion pakt de Academy verantwoordelijkheid. We willen een cruciale bijdrage leveren in ontwikkeling van toptalenten in Europa. Daarvoor bieden we young professionals een platform om zich te ontwikkelen en zo een toekomstige rol in de muziekwereld af te dwingen.
Opleiding in moderne orkestcultuur
Verover jij een plekje in de academy, dan is dat meteen jouw ticket om mee te werken aan symfonische, opera-, educatieve- en kamermuziekproducties binnen het veelzijdige aanbod van Phion. Naast een berg aan artistieke ervaring die dat oplevert mag je intensieve auditietraining met mentale begeleiding maar ook masterclasses en workshops volgen. Noem het gerust een meest complete next-step op jouw weg naar een succesvolle carrière als professioneel musicus!
Wat de Phion Heersink Academy extra aantrekkelijk maakt is de kans deel te nemen aan innovatieve, theatrale producties (keuzeonderdeel). Phion werkt al een paar jaar met Theater Oostpool en Theater Sonnevanck aan spectaculaire theaterproducties waarin ook musici meespelen. Niet vanuit een veilige orkestbak, ze acteren zonder woorden mee op het podium! Zie je jezelf al meebewegen in zo’n rol?
Bekendmaking academisten 2025-2026
Phion draagt vanaf nu een belangrijke muzikale traditie over via de Phion Heersink Academy. Vanaf seizoen 2025-2026 verwelkomen we 4 academisten in ons orkest!

Lucia Warren
De Canadese Lucia Warren is 26 jaar en studeert viool aan het Conservatorium van Amsterdam met Matthieu van Bellen (1ste concertmeester bij Phion). Ze komt uit een muzikale familie, haar moeder speelde fluit en haar vader trompet en dirigeerde in professionele orkesten. Ze kijkt het meeste uit naar het spelen van Mahler 1 en meedoen aan een operaproductie. “Ik ben helemaal nieuw in Europa en ben dus erg dankbaar dat ik deze mogelijkheid krijg om op professioneel niveau te leren.”

Celia Muñiz Medina
De spaanse Celia Muñiz Medina is 23 jaar oud en volgt haar Master of Classical Music aan Codarts bij Julia Dinerstein. Ze speelt altviool sinds ze 7 jaar oud was en komt uit een familie van voornamelijk pianisten. Naast het werk in groot symfonisch is ze geinteresseerd in het ontdekken van kamermuziek. “Het voelt persoonlijk en intiem, en ik denk dat het heel mooi is om als groep samen verder te groeien. Mijn ultieme doel en plan is uiteindelijk wel om in een orkest te spelen met symfonisch werk.”

Clarisse Feliciano Gomes
Fluittiste Clarisse Feliciano Gomes (22) komt oorspronkelijk uit een klein dorpje in de buurt van Lissabon, Portugal. Ze speelt fluit sinds haar tiende levensjaar, een blaasinstrument om haar te helpen met haar luchtregulatie en astma. Ze rond dit jaar haar studie af aan het Koninklijk Conservatorium Brussels bij Carlos Bruneel. “Het is erg kwetsbaar om als musicus in de professionele muziek toe te treden. Door de opzet van de academie kan ik in kleine stapjes kennismaken met deze wereld, wat op de langere termijn veel impact zal hebben op mijn ontwikkeling.”

Darío Carmona Beltrán
De 22-jarige Darío Carmona Beltrán uit Spanje studeert aan het Conservatorium van Amsterdam bij Miriam Pastor en Aisling Casey. Hij speelt al hobo sinds hij 6 jaar oud was. Hij komt niet uit een muzikale familie, maar kwam in aanraking met het instrument op school tijdens een instrumententuin waar hij verschillende instrumenten kon proberen. Muziekeducatie is voor Darío belangrijk, en hij kijkt daarom ook enorm uit naar de verschillende educatieve projecten binnen Phion. “Het is belangrijk dat ook de nieuwe generaties leren luisteren naar klassieke muziek. Het lijkt me heel bijzonder om klassieke muziek te kunnen brengen naar mensen die het anders niet zouden horen vanwege hun afkomst of huidige situatie”.