1. Recensie Kasteelconcert 15 januari Kasteel Rosendael

Recensie Kasteelconcert Rosendael 15 januari

Gepubliceerd op 18.01.2023

Recensie

Vriend van Phion, de heer Willem van Katwijk bezocht ons Kasteelconcert van 15 januari op Kasteel Rosendael in Rozendaal en schreef daar een mooie recensie over.

Het begon met een introductie door de celliste Inge Grevink. Zij vertelde op een boeiende wijze hoe de orkestleden met elkaar in gesprek gaan op hun vele, soms verre reizen door Gelderland en Overijssel in de Phionbus naar speellocaties.
Zoals over de betekenis van muziek en de relatie met andere kunstvormen: literatuur, beeldende kunst, theater en de natuur, geschiedenis en tijd. Zo ontstond dit programma over fragmenten uit 'Op zoek naar de verloren tijd' van Marcel Proust en 'Memoires' van Céleste Albaret, zijn huishoudster.

Gelardeerd met delen uit strijkkwartetten van zijn tijdgenoten in Parijs: Cézar Franck en Darius Milhaud. Waarbij zij ons, het publiek, uitdaagde om te ervaren of, en zo ja, hoe delen die twee of drie keer herhaald worden anders beleefd worden. Tot mijn verrassing gebeurde dat ook. Bij de eerste keer luisterde ik voornamelijk naar de muziek. Bij de eerste herhaling ging ik melodieën herkennen en ging mijn aandacht tegelijkertijd naar de kunstvoorwerpen in de kamer.

De marmeren fontijn, de prachtige lijsten van de schilderijen, de uniek gestoffeerde meubels, de indrukwekkende plafondlamp, enz. en naar de instrumenten van de musici die mijn oren streelden. Ik ervoer een relatie tussen al die kunstvormen in die kamer bijeen, ooit eeuwen geleden gemaakt en de muziek en literatuur één eeuw oud. Met twee door de wol geverfde strijkers en twee veel jongere. En besefte dat tijd, ouderdom en leeftijd, niets uitmaakt in kunstbeleving en dus ook niet bestaat.

Tussen de delen door las violist Arthur Ornée, de samensteller van het programma, tekstfragmenten voor. Hij deed dat zo geweldig goed met zijn stem en mimiek dat ik mij in de kamer van Proust waande. Een beroeps voordrachtkunstenaar had dit niet kunnen verbeteren. Bij de derde keer het deel van Franck, na de pakkende slotscène uit de memoires, speelden zij dit zachter en gevoeliger. Ontroerend mooi, passend bij dat laatste woord: “Einde”.

Deze voorstelling, dit juweel, verdient vele volle kasteel-, en museum-kamers en -zalen in den lande. Laat u verrassen. U gaat op een wolk naar huis.

Heel veel dank aan dit fantastische Charmskwartet, aan De Vrienden van Phion, aan GLK en Phion die dit concert, om nooit te vergeten, mogelijk maakten.

Willem van Katwijk, Velp.