1. Leerlijn de kracht van muziek

Leerlijn 'De kracht van muziek'

Op deze pagina vind je onze leerlijn De kracht van muziek. De leerlijn is opgedeeld in vier verschillende leerjaren; groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Voor elk leerjaar staan er tien lessen klaar!

Met deze lessen ontdekken leerlingen de kracht van muziek door al haar facetten te onderzoeken. Denk hierbij aan melodie, ritme, emotie in muziek, muziek en verbeelding, de functie van muziek, instrumenten en allerlei muziekstijlen. Dit doen ze in leuke actieve en leerzame opdrachten, waarbij de creativiteit van de leerlingen en het luisteren naar (klassieke) muziek centraal staat. Ook worden er uitstapjes gemaakt naar dans, film, theater en beeldende opdrachten.

Onze leerlijn De kracht van muziek is ontwikkeld in samenwerking met Cultuureducatie Met Kwaliteit. Dankzij financiële ondersteuning van het Heersinkfonds hebben wij deze leerlijn kunnen digitaliseren in LessonUp!  

Filters
Uitgelicht

Een waterorgel?!

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren, Bewegen
  • Hoog en Laag, Natuur

In deze les luisteren leerlingen naar hoge en lage tonen, bewegen zij hierbij en maken ze muziek met hoge en lage geluiden.

Uitgelicht

Zangeressen en Zangers

  • Groep 1-2
  • 25 min
  • Zingen, Luisteren
  • Hoog en Laag, Drama

In deze les oefenen leerlingen de begrippen hoog en laag aan de hand van mannen- en vrouwenstemmen en een poppenspel.

Uitgelicht

Hoe klinkt een tafel?

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren, Bewegen
  • Hard en Zacht, Onderzoeken

De leerlingen maken kennis met het begrip hard en zacht. Ze gebruiken hierbij harde en zachte voorwerpen en verschillende muziekfragmenten. 

Uitgelicht

Het regent, het regent

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren
  • Hard en Zacht, Natuur, Dirigeren

In deze les leer je de leerlingen hoe ze geluiden harder en zachter kunnen laten worden.

 

Uitgelicht

De Haas en de Schildpad

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren, Bewegen
  • Snel en Langzaam, Dieren

Door middel van associaties met snelle en langzame dieren verkennen leerlingen de begrippen snel en langzaam.

Uitgelicht

Kleuterdans

  • Groep 1-2
  • 15 min
  • Bewegen, Luisteren
  • Snel en Langzaam

De leerlingen dansen in deze les op verschillende muziekfragmenten waardoor ze het verschil tussen snel en langzaam steeds beter leren voelen.

Uitgelicht

Annemaria Koekoek

  • Groep 1-2
  • 30 min
  • Luisteren, Bewegen, Spelen
  • Snel en Langzaam, Hard en Zacht, Hoog en Laag

De muzikale parameters hoog/laag, snel/langzaam en hard/zacht uit voorgaande lessen worden herhaald en verdiept.

Uitgelicht

Kleur de seizoenen

  • Groep 1-2
  • 30 min
  • Luisteren
  • Natuur, Tekenen, Reflecteren

In deze les verkennen leerlingen de vier seizoenen aan de hand van seizoenskenmerken en muziek uit 'De vier jaargetijden' van componist Antonio Vivaldi.

Uitgelicht

Muzikale Sinterklaas

  • Groep 1-2
  • 30 min
  • Zingen, Spelen
  • Onderzoeken, Sinterklaas

In deze Sinterklaasles wordt gezongen en geëxperimenteerd met dagelijkse voorwerpen als muziekinstrument. 

Uitgelicht

Wij gaan op berenjacht!

  • Groep 1-2
  • 40 min
  • Luisteren, Spelen
  • Verhalen, Dieren

Bij een voorgelezen verhaal bedenken de leerlingen passende geluiden, die ze ter ondersteuning van het verhaal uitvoeren. 

Uitgelicht

Lang, kort, kort, lang

  • Groep 3-4
  • 45 min
  • Noteren, Luisteren
  • Lang en kort, Samenwerken, Tekenen

Naast het luisteren naar verschillende muziekfragmenten maakt de klas een gezamenlijke compositie met lange en korte noten. 

Uitgelicht

De Notenkraker

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Spelen, Noteren, Luisteren
  • Samenwerken, Grafische notatie, Verhalen

In deze les maken leerlingen zelf muziek met behulp van vier slagwerkinstrumenten en een grafische notatie.

Uitgelicht

Een heleboel gevoel

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Luisteren, Noteren
  • Emotie, Tekenen, Reflecteren

De leerlingen werken met de vier basisemoties. Hoe voelt het om boos, blij, verdrietig of bang te zijn? Hoe hoor je dit terug in muziek?

Uitgelicht

Het verhaal van de mug

  • Groep 3-4
  • 45 min
  • Luisteren, Spelen
  • Effect van muziek, Improviseren

Wat is het effect van muziek onder een film?! De leerlingen maken in deze les eigen geluidseffecten bij een verhaal. 

Uitgelicht

Maestro Muziek!

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Spelen, Luisteren
  • Dirigeren, Reflecteren

In deze les zijn leerlingen zelf de dirigent!

 

 

Uitgelicht

Melodische spelletjes

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Zingen, Noteren, Luisteren
  • Hoog en Laag, Tekenen

Met behulp van spelletjes werken de leerlingen in deze les aan het herkennen van melodieën en hoge en lage geluiden.

Uitgelicht

Muzikale experimenten

  • Groep 3-4
  • 50 min
  • Luisteren, Spelen
  • Onderzoeken, Samenwerken, Hoog en Laag

Leerlingen ontdekken door het uitvoeren van experimenten dat geluid ontstaat door trilling.

Uitgelicht

Peter en de wolf

  • Groep 3-4
  • 45 min
  • Luisteren
  • Verhalen, Dieren, Emotie

Leerlingen maken kennis met het verhaal, de muziek en de emoties uit Peter en de Wolf.

Uitgelicht

Raad het geluid

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Luisteren, Spelen
  • Onderzoeken, Creëren

In deze les gaan leerlingen zelf op pad om verschillende geluiden op te nemen. 

Uitgelicht

Zeg Roodkapje

  • Groep 3-4
  • 60 min
  • Zingen, Luisteren
  • Verhalen, Presenteren

Emotie herkennen in muziek en het opvoeren van een toneelstuk. Dat is wat de leerlingen gaan doen in deze les.

Uitgelicht

Overal Muziek!

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren, Noteren
  • Effect van muziek, Muziek in het dagelijks leven

Leerlingen onderzoeken de functie van muziek in het dagelijks leven, (onder andere bij sport reclames) en schrijven zelf een nieuw reclamelied.

Uitgelicht

Bodypercussie

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Spelen, Noteren
  • Improviseren, Bodypercussie

De leerlingen gaan aan de slag met bodypercussie. Ze bootsen verschillende geluiden na, maar voeren ook eigen geluiden uit. 

Uitgelicht

In het symfonieorkest!

  • Groep 5-6
  • 50 min
  • Luisteren, Spelen
  • Instrumenten, Onderzoeken, Samenwerken

De leerlingen maken kennis met de instrumenten en instrumentgroepen uit het orkest. Hoe klinken de instrumenten en waar zitten ze in het orkest?

Uitgelicht

Instrumentenbingo

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren
  • Instrumenten

De instrumentenkennis van de leerlingen wordt getest met een heuse instrumentenbingo! 

Uitgelicht

Maak een bodydub!

  • Groep 5-6
  • 60 min
  • Spelen, Noteren, Bewegen
  • Samenwerken, Onderzoeken, Filmen

Maak met je leerlingen een eigen bodydub, een afgeleide van de lipdub. In deze film spelen jouw leerlingen, ritme én muziek de hoofdrol!

Uitgelicht

Maak een ritmeketting

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Spelen, Luisteren, Noteren
  • Ritme, Samenwerken

In deze les spelen leerlingen ritmes na, verzinnen zelf ritmes en maken een ritmeketting. Hierbij maken ze gebruik van eenvoudige ritmekaartjes.

Uitgelicht

Maak muziek zonder instrumenten!

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren, Spelen, Noteren
  • Ritme, Samenwerken

De leerlingen onderzoeken op welke manier ze muziek kunnen maken met voorwerpen uit de klas. Daarnaast maakt de klas een gezamenlijk lied.

Uitgelicht

Muziek en emotie

  • Groep 5-6
  • 30 min
  • Luisteren
  • Emotie, Reflecteren

In deze les koppelen leerlingen emoties aan muziek en daarbij onderbouwen ze waarom ze de emotie bij de muziek vinden passen. 

Uitgelicht

Verzin een muzikaal verhaal!

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren, Spelen, Noteren
  • Drama, Onderzoeken, Effect van muziek

In deze les werken leerlingen aan een muzikaal verhaal en verkennen zij hoe toneel en personages bij muziek kunnen passen.

Uitgelicht

Zelf muziekinstrumenten maken!

  • Groep 5-6
  • 50 min
  • Spelen
  • Instrumenten, Onderzoeken, Creëren

Leerlingen ontwerpen, maken en presenteren een nieuw muziekinstrument door de vier fases van het creatief proces te doorlopen. 

Uitgelicht

Cross-over

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Luisteren, Informeren
  • Pop vs klassiek, Reflecteren

Leerlingen onderzoeken de fenomenen cross-over, inspiratie, muziekcovers en maken kennis met enkele klassieke componisten.

Uitgelicht

Beter goed gejat dan slecht bedacht?!

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Spelen, Luisteren, Informeren
  • Pop vs klassiek, Creëren, Reflecteren

Een les over klassieke muziek in popmuziek en het gebruik van samples; mag dat of is dat diefstal? Leerlingen maken zelf muziek met samples.

Uitgelicht

En... actie! - 7,8

  • Groep 7-8
  • 60 min
  • Luisteren, Informeren
  • Effect van muziek, Creëren

Leerlingen leren over de geschiedenis van filmmuziek en wat het effect van muziek is op films en games. 

Uitgelicht

Ik componeer!

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Noteren, Informeren
  • Creëren, Reflecteren

Leerlingen maken kennis met een partituur en gaan zelf aan de slag als componist met een online componeer-tool.

Uitgelicht

Dit is mijn mening!

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Luisteren, Informeren
  • Reflecteren

In deze les leren de leerlingen een mening formuleren aan de hand van verschillende muziekfragmenten. 

Uitgelicht

Mijn favoriete muziek!

  • Groep 7-8
  • 60 min
  • Informeren, Luisteren
  • Reflecteren, Onderzoeken, Presenteren

In deze les presenteren leerlingen aan elkaar wat hun favoriete artiest of muziekstuk is en geven hierbij een onderbouwing. 

Uitgelicht

Het effect van filmmuziek

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Luisteren, Noteren
  • Effect van muziek, Reflecteren

In deze les onderzoeken de leerlingen wat het effect van muziek is bij films. 

Uitgelicht

Muziek van vroeger en nu

  • Groep 7-8
  • 60 min
  • Informeren, Luisteren
  • Geschiedenis, Wereldmuziek

Door middel van een spel kijken de leerlingen in deze les naar de (wereld)muziek- en wereldgeschiedenis. 

Uitgelicht

Muziek noteren

  • Groep 7-8
  • 60 min
  • Luisteren, Noteren, Spelen
  • Grafische notatie, Creëren, Presenteren

In deze les onderzoeken leerlingen verschillende soorten muzieknotatie en maken ze een eigen grafische notatie. 

Uitgelicht

Tekenen op muziek

  • Groep 7-8
  • 30 min
  • Noteren, Luisteren
  • Tekenen, Reflecteren

Vele kunstenaars schilderen op muziek om zich te laten inspireren. In deze les gaan leerlingen associatief tekenen op muziek.