1. Stories from within the orchestra - origineel en gedurfd muziektheater

Stories from within the orchestra, origineel en gedurfd muziektheater

Gepubliceerd op 04.10.2021

Recensie

Geïnspireerd door componiste Louise Farrenc en haar Symfonie nr. 3 brengt Phion een onvergetelijke avond vol verhalen uit het hart van het orkest. Stories from within the orchestra was in september al te beleven in Zwolle, Nijmegen en Arnhem. De Volkskrant, Trouw en NRC waren daarbij.

Stories from within the orchestra

Vier sterren - De Volkskrant 

"Rode pumps, gele ballerina’s, gouden naaldhakken. Het is niet het schoeisel waarmee musici doorgaans het podium betreden, zeker de mannen niet. Toch gebeurt het bij Phion, het symfonieorkest van Gelderland en Overijssel. Want ja, je kunt wel willen pronken met de Derde symfonie van Louise Farrenc (1804-1875), de 19de-eeuwse Française die streed in een mannenvak, maar denk eens verder: hoe ver durf je zelf af te wijken van de norm? Bravo voor regisseur Jorinde Keesmaat, die Phion met een knipoog uit de routine haalde."

"In de krochten van het Zwolse Theater de Spiegel kwam donderdag Henriëtte Bosmans (1895-1952) voorbij, de Nederlandse pianist en componist die conventies tartte. Strijdbaarheid was het devies van de altviolist Marieke Wenink. Na een work-out, gutsend van het zweet, speelde ze een teer stukje Bach. De derde voorstelling hekelde mannelijke lichaamstaal, van wijdbeens onderuitzakken tot wrijven over de bierbuik. "

Lees de gehele recensie hier:

Vier sterren - Trouw

"Farrencs Derde is perfect uitgekozen om dat statement te onderstrepen. Het muziekstuk opent met voorzichtige, zoekende noten, maar mondt al gauw uit in een wervelend thema, dat van hoogtepunt naar hoogtepunt gaat en bij vlagen aan Farrencs grote voorbeeld Beethoven doet denken. Kamps nodigt het orkest uit om sierlijk en licht te musiceren, maar op de juiste momenten vol gas te geven, zodat je als luisteraar in vervoering wordt gebracht. De boodschap van vrijheid, zelfvertrouwen en emancipatie komt ongefilterd binnen."

Lees de gehele recensie hier:

 

Drie sterren - NRC

"Muziektheater achter de schermen is zeker spannend, maar akoestisch blijkt het risicovol. De uitvoering van Farrencs Blaassextet blijft dof, Joan Towers Fanfare for the Uncommon Woman komt beter tot zijn recht. "

Lees de gehele recensie hier:

Door Phion o.l.v. Manoj Kamps, regie Jorinde Keesmaat.