1. Stories from within the orchestra

Stories from within the orchestra (Volkskrant -Trouw **** )

Concertinformatie

  • Manoj Kamps - dirigent
  • Jorinde Keesmaat - regisseur
  • Rieneke Brink - fluit
  • Marieke Wenink - altviool
  • Corina Liefers - hoorn
  • Sepp Grotenhuis - piano
  • Desirée van Gelderen - licht en ontwerp
  • Sasja Strengholt - kostuumontwerp

  • Henriëtte Bosmans Zes Préludes: IV. Allegretto, Concertstuk voor fluit en kamerorkest: II. Tempo di tango, Sonate voor cello en piano: III. Adagio, Le diable dans la nuit (op een gedicht van Paul Fort), Mon rêve familier (op een gedicht van Paul Verlaine)
  • Mayke Nas Cinderella
  • Andriessen Deel uit ‘Workers Union’
  • J.S. Bach Sarabande
  • Farrenc Sextet voor piano en blazers opus 40 - 3de deel
  • F. Strauss Nocturne opus 7
  • Joan Tower Fanfare for the Uncommon Woman nr. 6 (arr. Marijn van Prooijen)
  • Farrenc Symfonie nr. 3

Verhalen uit het hart van het orkest

Regisseur Jorinde Keesmaat daagt de musici van Phion uit: ‘Kom naar voren en vertel je persoonlijke verhaal! Wie ben jij, wat speelt er in jouw leven wat wil jij laten horen én zien in  een eigen performance?’ Het resulteert in drie fantasierijke, theatrale voorstellingen door orkestleden als onderdeel van het concert, waarin de componiste Louise Farrenc en haar Symfonie nr. 3 centraal staan. Je beleeft ze op onverwachte plekken in het gebouw: een foyer, een gang of bijvoorbeeld een solistenkamer. Spannende, mooie en soms ontroerende verhalen uit het hart van het orkest die de wereld van de orkestmusici heel dichtbij brengt. Ze vormen een bijzondere introductie op Farrencs Derde symfonie die onder leiding van Manoj Kamps ten gehore wordt gebracht.

Louise Farrenc

Louise Farrenc is een markant figuur in het muzikale Frankrijk van de 19e eeuw. In een uitgesproken mannenwereld wist ze zich als vrouw glorieus te handhaven als concertpianiste, pianodocente aan het Parijse conservatorium en componiste. Naast veel pianomuziek, componeerde ze ook kamermuziek en orkestwerken. In een tijd waarin opera dominant was in de Franse muziek, wist zij met haar drie symfonieën grote bewondering af te dwingen. Haar Symfonie nr. 3  kan zich zonder meer meten met die van haar tijdgenoten Brahms en Schumann. Muziek van ongekende kracht, diepgang, maar vooral grote schoonheid. De hoogste tijd om toe te voegen aan de canon, aldus Jorinde Keesmaat.

Dichtbij

Fluitiste Rieneke Brink, altvioliste Marieke Wenink en hoorniste Corina Liefers pakten de handschoen vol overtuiging op. Hun persoonlijke en dynamische voorstellingen kregen gestalte in een wisselwerking met het thema van de grote onbekende die Farrenc - ondanks haar roem in haar eigen tijd – als componerende vrouw vandaag de dag is. Onder leiding van regisseur Keesmaat verlegden ze alle drie hun grenzen en ontdekten ze nieuwe facetten van zichzelf en van hun medemusici. ‘Een verrijking’, vinden ze zelf. En een ervaring om nog lang profijt van te hebben.   

Lees de recensies over Stories in De Volkskrant, Trouw en NRC.

Illustratie: ©2021 Margit van der Zwan

Met medewerking van

Dit vind je misschien ook leuk