1. Nieuwsbrief Vrienden Juni

Nieuwsbrief Vrienden Juni

Voorwoord

Het laatste nummer van VriendenNieuws van dit seizoen met daarin een persoonlijk interview met Liesbeth van der Hart die vertrekt als vrijwilliger en met Mathieu van Bellen, die komt als de nieuwe concertmeester van Phion. Komen en gaan, dat is een normaal proces in een gezonde organisatie.  Liesbeth bedankt voor je jarenlange inzet voor de Vriendenorganisatie.

Jan Schukkink, al ruim 5 jaar eindredacteur van VriendenNieuws, heeft onlangs te kennen gegeven te willen stoppen. Als bestuur betreuren we dat besluit maar respecteren het uiteraard. Daarom ook in dit voorwoord een oproep aan al onze Vrienden en/of orkestleden om te overwegen voor een periode die functie te willen vervullen; belangrijk voor de kwaliteit van VriendenNieuws, de onderlinge relatie en de betrokkenheid bij Phion! Voor de functieomschrijving zie verderop in VriendenNieuws.

Verder treft u onder meer een interessant interview met Hanneke Nijs als muzikaal leidster van het Valeriusensemble. En graag uw aandacht voor Marian van den Berg die sinds enkele maanden een podcast maakt waarin ze praat met haar collega musici.

In het verlengde hiervan wijs ik nog eens op de boeiende stagetalks, inmiddels een serie interviews van violist Michael Rein met collega musici. U kunt deze interviews vinden op de website van het orkest.

Verheugend is dat er enig licht aan de horizon verschijnt over de culturele sector, een sector die in onze samenleving verhoudingsgewijs te zwaar is getroffen en daardoor vanuit een relatief grote achterstand weer positie moet krijgen.

We wensen het orkest alle succes toe in dat proces en willen dat vanuit onze positie zo veel mogelijk ondersteunen en faciliteren. Want ondanks alle eerdere mogelijkheden, er gaat uiteindelijk toch niets boven de muzikale ‘live-ervaring’ van de geweldige muziek!!

Ik wens u een mooie zomer en vooral een snelle ontmoeting met de live muziek van ons Phion! Dat kan al aankomend weekend namelijk op 11, 12 en 13 juni in Zwolle en Enschede.

Peter IJzerman
(voorzitter)

Vanuit het bestuur

Wij hebben met vreugde kennis genomen van de benoeming van Joris Nassenstein als artistiek manager en Isabelle Hegeman als nieuwe manager Marketing en Sales.

Er hebben ons signalen bereikt dat meerdere Vrienden de digitale Nieuwsbrief niet ontvangen. De oorzaak hiervan is niet geheel duidelijk. Het is een zeer onwenselijke situatie en er wordt onderzocht wat de oorzaak kan zijn en wat de oplossing is van deze irritante omissie. Mede in dat licht wordt momenteel het totale Vriendenbestand in beide provincies geactualiseerd.

Verder zijn we gelukkig met het aanbod vanuit het orkest om de Stichting Vrienden op een aantal gebieden te faciliteren; dat betreft onder meer de (financiële) administratie, opmaak en verzending van de Nieuwsbrieven, het onderhouden van ons deel op de website!

De werkgroep kasteelconcerten is in een afrondende fase van voorbereiding van bijzondere concerten op bijzondere plekken. Wij hebben u daar eerder over geïnformeerd. De verwachting is dat deze concerten in de loop van het volgende seizoen kunnen worden aangeboden.

De Activiteitencommissie, onder leiding van voorzitter Peter van der Neut, is druk bezig om voor het komende seizoen, naast de kasteelconcerten, activiteiten voor de Vrienden te organiseren. U hoort daar meer van.

Mathieu van Bellen, nieuwe concertmeester Phion

In de vorige twee edities van  VriendenNieuws heeft u kunnen lezen over de zoektocht naar een nieuwe concertmeester en het verloop van de auditieweek. Als afsluiter van dit drieluik interviewt contrabassist Rebecca Fransen onze nieuwe concertmeester; de uit Zeeland afkomstige Mathieu van Bellen!

Rebecca: We zijn ontzettend blij dat we jou als nieuwe concertmeester mogen verwelkomen! Vanaf augustus kom je bij ons. Kun je ons kort iets vertellen over jouw muzikale achtergrond?

Mathieu: Mijn muzikale achtergrond ligt voornamelijk bij kamermuziek. Op mijn 14de ben ik naar Engeland verhuisd waar ik in veel verschillende ensembles heb samengespeeld. Ik heb daar ook het Busch Trio opgericht, waar ik de afgelopen 10 jaar het meeste mee heb gemusiceerd, en nog steeds. Bij het European Union Youth Orchestra was ik concertmeester, en ik benader orkestspel dan ook graag als kamermuziek, door te communiceren met zoveel mogelijk mensen en je door elkaar te laten inspireren.

Rebecca: Wat doe je graag naast musiceren?

Mathieu: Ik kijk graag voetbal, ga ook heel graag naar wedstrijden. Ik zie vaak paralellen tussen goed samenspel en omgaan met je mentale staat op het veld en in de concertzaal. Ik wandel ook enorm graag met mijn zoontje.

Rebecca: Wat zijn speerpunten waar je de nadruk op wilt leggen komend seizoen, waar wil je aan werken met het orkest?

Mathieu: Ik wil graag mijn kamermuziek ervaring naar het orkest brengen, me door mijn collega’s laten inspireren en iedereen een gevoel van verantwoordelijkheid voor de muziek geven. Ook wil ik graag een specifieke orkestklank ontwikkelen, beginnend bij de strijkers.

Rebecca: Wat is je lievelingsmuziek?

Mathieu: Wat een vraag… Er zijn zo veel verschillende soorten muziek. Maar als er een componist is die me altijd kan raken is het Schubert. Ik kijk ook enorm uit om groot orkest repertoire te mogen spelen zoals Mahler en Brahms symfonieën, maar ook een Matthäus Passie.

Rebecca: Op welke stukken van het komende seizoen van Phion verheug je je het meest?

Mathieu: Op veel stukken, maar het eerste project is echt al een prachtige binnenkomer met Beethoven 6. Verder is er later in het jaar een project waar de Vuurvogel Suite in zit, maar ook erg bijzonder voor mij zijn de twee Prokofiev vioolconcerten, gespeeld door mijn vrouw Maria Milstein! Een spannend jaar waar ik naar uitkijk!

Rebecca: Bedankt voor het interview. We hebben heel veel zin in seizoen 21/22 en we gaan je heel snel ontmoeten in de concertzaal!

Tekst: Rebecca Fransen

Phion Live

Een weekend vol muziek

Op 11, 12 en 13 juni beleeft u een feestelijk weekend vol muziek met Phion Live. We vieren dan de opening van de concertzalen in Enschede en Zwolle met drie mooie programma’s. Kom luisteren naar werk van Stravinsky en Janáček met Chef-dirigent Otto Tausk en de strijkers van Phion. Of kies voor composities en werk van eigen hand van Eric Vloeimans met de blazers? En dan hebben we Ellen ten Damme en Laetitia Gerards nog niet genoemd met werken van Kurt Weill. Ook genieten van een van deze sfeervolle, intieme concerten aan uw eigen tafeltje? Boek snel uw kaarten, er zijn slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar (geen toegangstesten nodig).

 

Een bezige bij

Hanneke Nijs

Orkestmusici zijn meestal drukbezette, actieve mensen. Zeker in tijden waarin voltijdbanen bij orkesten zeldzaam zijn. Allerlei bijwerk is nodig, om thuis de begroting sluitend te krijgen. Ook Hanneke Nijs is een heel actieve, gedreven musicus met een volle agenda. Ze vervult een belangrijke rol binnen Phion als fagottist en lid van de ondernemingsraad. Ze geeft daarnaast les en is als musicus en organisator betrokken bij het Valeriusensemble. En dan is ze ook nog bezig zich te ontwikkelen als shiatsu-therapeut. Over haar rol bij het Valeriusensemble en over haar therapeutische werk sprak ik met Hanneke. Natuurlijk hadden we het daarbij ook over de betekenis van die activiteiten voor Phion.

Valeriusensemble

Het Valeriussensemble is een breed samengesteld muziekensemble dat in wisselende bezetting kan optreden. De musici komen bijna allemaal uit de kern Enschede van Phion, maar er worden soms ook musici van elders of solisten uitgenodigd. Het ensemble bestaat sinds 1988. De laatste tijd verschuiven er wat verantwoordelijkheden van de “oude” garde naar de jongere collegae. Zo raakte Hanneke betrokken bij de programmering van werk voor blazers. Sinds kort heeft ze ook een rol in het contact met de zalen waar door het ensemble wordt gespeeld. Sinds de oprichting is er een “serie van zes” in de Arke Zaal van het Muziekcentrum Enschede. Maar ook elders in de regio, van Kampen tot over de grens in Duitsland, vinden optredens plaats. Goed plannen is overigens best lastig. Een concert moet passen in de programmering van een zaal, de activiteiten van Phion en de volle agenda’s van de betrokken musici.

Liefdewerk, maar artistiek van belang

De musici die organisatorische taken voor het Valeriusensemble oppakken, worden daarvan financieel niet wijzer. Dat deel is liefdewerk. Maar artistiek levert het ensemble hen wel veel op. In een kleine bezetting ben je nog meer bezig met goed samenspel. Dat neem je mee naar Phion. Bovendien kun je ander repertoire uitzoeken en spelen. Dat verbreed je muzikale kennis en kunde en dat neem je ook weer mee naar Phion. In kleine bezetting kun je ook op andere plaatsen spelen en zo bouw je aan een verbreding van je publiek.

Shiatsu

Shiatsu is een Japanse massagetechniek die wordt ingezet om het lichaam en de geest in balans te brengen.
Hanneke is musicus in hart en nieren. Hoewel ze ook orthopedagogiek heeft gestudeerd, koos ze toch voor de fagot. Maar vanuit een brede interesse verdiept ze zich nu in deze techniek en wil ze een deel van haar tijd steken in het helpen van musici die bij haar aankloppen. Professionele musici presteren mentaal en fysiek op een hoog niveau. Dat geeft wel eens wat wisselende spanningsklachten. Daar kan Hanneke met haar therapie dan wat aan kan doen.
Voor Hanneke zelf is het mooi dat ze haar aandacht zo nu en dan even op andere dingen kan richten dan op orkestzaken of het goed musiceren. Je komt even los van je hoofdberoep, maakt je hoofd als het ware leeg. Daardoor kun je vervolgens als musicus ook zelf beter en meer ontspannen spelen. Een nuttige en plezierige wisselwerking.

Wie meer over het ensemble wil weten kan eens op de website kijken.

Tekst: Gijs Bikker

Marian van den Berg

Musicus en podcast maker

Wie herinnert zich de hoorspelen op de radio van vroeger niet? Tegenwoordig is er een waardige opvolger, namelijk de podcast. Juist onder jongeren populair, maar vanwege de enorme variëteit is er voor eenieder iets te ontdekken: van waargebeurde verhalen via interessante documentaires tot de meest bizarre anekdotes, waarbij je de tranen over de wangen rollen. En gelukkig kunnen kunst- en cultuurliefhebbers hun hart ook ophalen aan het mooie aanbod.

Marian van den Berg (al 25 jaar altvioliste bij Phion) kwam zelf voor het eerst in aanraking met het fenomeen podcast, door de schrijfster Paulien Cornelisse (o.a. bekend van 'taal is zeg maar mijn ding'), die vertelde over de podcast app. Al snel stuitte ze op zes afleveringen van Lex Bohlmeijer: “De strijkkwartet Biënnale 2019.”

Dit inspireerde haar vorig jaar om zich toe te leggen op deze nieuwe vorm van communicatie, met als resultaat een mooi tijdsdocument, waarin diverse musici van Phion aan het woord komen. Zelf ben ik een groot Podcast fan, dus ik beluisterde haar interviews onmiddellijk met veel interesse. En ik bleek niet de enige: vanuit het orkest ontving Marian vele lovende reacties. Dus hoogste tijd om het aantal toehoorders te vergroten!

Waar de corona pandemie al niet goed voor was…

Alle musici investeerden tijdens hun studie in opname apparaatjes. We herinneren ons allemaal de cassetterecorder en de minidisc, met bijbehorende microfoon. Op deze manier kon je jezelf opnemen en achteraf kritisch terugluisteren. Tijdens de eerste maanden van de lockdown herinnerde Marian zich haar studiemethode van weleer en kocht een modern opname apparaatje en microfoon. Maar al snel verlegde ze haar interesse van het opnemen van haar eigen spel naar andere mogelijkheden van het apparaat: het opnemen van de menselijke stem en de mogelijkheden om met software via de computer alles mooi na te bewerken.

Een goede manier om een fris idee onder de aandacht te brengen

Vlak voor de uitbraak van corona speelde er nog iets anders. Violiste Farinaz had binnen Phion een strijkersorkest opgericht. Phion Camerata, een kamerorkest met een maatschappelijk ideaal, divers en inclusief. Er was al repertoire verzameld en gerepeteerd, maar helaas werden alle concerten geannuleerd. Dit was het moment waarop er voor Marian twee dingen samen kwamen. Vanwege de pandemie kon Camerata geen vliegende start maken en daarom wilde Marian een manier verzinnen om mensen in ieder geval te vertellen over dit bijzondere nieuwe kamerorkest. Tegelijkertijd kon ze haar nieuwe technische kennis concreet toepassen. In de podcast is ervoor gekozen om elke musicus steeds vanuit een andere gezichtspunt iets te laten vertellen. Aan bod komen onder meer de oprichting van het ensemble, cultuureducatie en maatschappelijke verbondenheid. Denk hierbij aan spelen voor mensen die niet naar de concertzaal kunnen komen, zoals patiënten in verzorgings- en ziekenhuizen. 

Foto: Rebecca Fransen te gast in de podcast

En dan begint het echte werk pas

Het interview is slechts het uitgangspunt van de podcast. Marian zoekt er vervolgens ondersteunende en afwisselende muziek bij. Het verhaal wordt in logische stukken geknipt en saaie stukken verwijderd. Zodra er een goedlopend en door de muziek ondersteund verhaal ontstaan is, is het zaak om goede vragen te formuleren voor de voice-over en eventueel nog extra informatie toe te voegen om het interview te completeren.  Dit is een heel proces. Met de eerste aflevering was Marian wel 10 uur bezig! Gelukkig gaat het iedere keer een beetje sneller.  En het resultaat mag er zijn, juist de toegevoegde muziek maakt het zo’n heerlijke podcast om naar te luisteren.

Als laatste vraag ik Marian of ze inmiddels zelf met andere oren naar podcasts luistert.

“Jazeker, het valt me meteen op als de muziek niet mooi overloopt in het verhaal of als er weinig afwisseling is tussen tekst en geluid. Maar andersom komt ook voor en dan laat ik me graag inspireren. Ook heb ik afgelopen jaar veel gelezen over interviewtechnieken. Met deze kennis luister ik met extra interesse hoe andere verslaggevers een sfeer aan het gesprek geven.”

Tekst: Kirsten Jeurissen

Hoe vind ik een podcast?

Download op de mobiele telefoon een app met de naam podcast of de Spotify-app. Op iPhone en iPad staat de Apple podcast app meestal al geïnstalleerd. Nu heb je als het ware je cd-speler in huis.

Daarna ga je “cd’s uitzoeken” die je graag wil beluisteren. Dit kan je doen door een onderwerp, een podcast maker of een titel in te toetsen.

In het geval van Phion Camerata toets je simpelweg “Phion” of ‘Phion Camerata” in. Daarna verschijnt vanzelf Phion Camerata onder de opties. Deze afleveringen kun je gratis downloaden, zodat je ze ook kunt beluisteren als je geen verbinding met het internet hebt, op de fiets, in de auto, tijdens een wandeling of tijdens huishoudelijke klusjes!

De podcast is ook te vinden op de website van Marian van den Berg.

Gezocht: eindredacteur (m/v) VriendenNieuws Phion

Jan Schukkink, de huidige eindredacteur van VriendenNieuws Phion, stapt op na het seizoen 2020 – 2021. Daarom zoekt het bestuur van de stichting Vrienden Phion naar een opvolger die vanaf september 2021 het stokje wil overnemen.

VriendenNieuws verschijnt maandelijks, acht keer per seizoen, onder verantwoordelijkheid van de stichting. De redactie bestaat uit zes personen, drie musici en drie vrienden. De redactie komt maandelijks bij elkaar. Aan het begin van het seizoen live in Deventer. De overige bijeenkomsten verlopen via Teams en dat bespaart reistijd.

Taken:

- Voorbereiden en voorzitten van de redactievergadering
- Redigeren van een viertal teksten per editie
- Schrijven van indien gewenst enkele artikelen / interviews per seizoen
- Begeleiden van de productie die wordt uitgevoerd door de afdeling marketing van Phion
- Begeleiden van de distributie van VriendenNieuws
- Deelnemen aan drie á vier vergaderingen van de stichting Vrienden van Phion.
- Kontakten onderhouden met bestuur, directie orkest en marketing Phion
Per editie besteedt de eindredacteur aan deze taken ongeveer 16 uur.

Vaardigheden:

De eindredacteur heeft uiteraard affiniteit met de wereld van de klassieke muziek en de mensen die daarin een rol vervullen, zoals musici, bezoekers, vrienden, overheid en organisatoren, etc.
Hij/zij voert de pen met gemak, een vaardigheid die door opleiding en/of ervaring is opgedaan.
De eindredacteur is vaardig in de communicatie met uiteenlopende kontakten.
En is uiteraard nieuwsgierig naar ontwikkelingen in de wereld van muziek en naar de motieven en gevoelens van de mensen die zich daarin bewegen.
De eindredacteur weet in zijn manier van doen een zekere neutraliteit te bewaren en heeft er begrip voor dat het proces van integratie tussen beide voormalige orkesten nog niet geheel is afgerond.

Informatie:

Mocht u interesse hebben en meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met Jan Schukkink, janschukkink@planet.nl

Liesbeth van der Hart neemt afscheid

Met hart en ziel vrijwilliger bij het Orkest van het Oosten

In januari 2005 begonnen als bestuurslid en later vooral activiteiten georganiseerd voor de Vrienden van het Orkest van het Oosten. Liesbeth van der Hart heeft zich met hart en ziel ingezet!

Verantwoordelijk voor de ledenadministratie, samen met Bert Klaver de luistercursussen georganiseerd in Enschede en Zwolle en daarnaast de concertreizen naar onder meer Grand Canaria, Valencia, Madrid en China.

De ledenadministratie van de Vrienden was haar belangrijkste taak. Ze kende alle namen en wist wie je per post moest benaderen en wie digitaal.

Alle e-mails die geschreven werden naar vrienden@ovho.nl kwamen bij Liesbeth. Dit adres is nu veranderd in vrienden@phion.nl. Aafke Feenstra sprak met haar en zet haar verdiensten nog eens op een rij.

Hoogtepunten

‘Hoogtepunten in deze periode voor jou waren de openbare repetities en de concerten voor de Vrienden.  Maar ook de ontmoetingsavond die destijds aan het begin van het seizoen werd georganiseerd. Iedereen kreeg een boekje met alle activiteiten van het orkest. Je constateert dat het aantal Vrienden momenteel afneemt. Gooit corona roet in het eten? Je merkt ook dat de gemiddelde leeftijd hoger is en men ook liever niet ’s avonds meer op pad gaat. 
Mogelijk een idee de activiteiten iets meer overdag te organiseren?’

Afscheid

En nu staat het afscheid voor de deur.  Het afgelopen seizoen waren er door corona geen activiteiten voor de Vrienden.  Met als gevolg dat er geen mogelijkheden waren om elkaar als Vrienden te ontmoeten. Voor jou was dit laatste jaar niet gemakkelijk. Je mist vooral de contacten met de Vrienden van het orkest, de musici en de medewerkers. Omdat er inmiddels veel veranderd is, heb je het besluit genomen om te stoppen met jouw taken. Ik merk dat je met pijn in het hart stopt.

Tot slot nog even over jezelf Liesbeth

Uit een eerder interview weten we dat je uit een gezin komt waar klassieke muziek veel werd beluisterd. Zelf heb je piano en fagot gespeeld. Favoriete componisten zijn Bach, Rachmaninov en Tsjaikovski. Maar je kunt ook erg genieten van Mendelssohn. Samen met je man Wim geniet je van deze muziek. 

De toekomst is nog niet ingevuld.  Eerst tijd nemen om afstand te nemen van je vrijwilligerswerk voor het orkest. En daarna in alle rust nieuwe activiteiten onderzoeken.

Tot slot benoem je dat de activiteiten die georganiseerd worden heel erg belangrijk zijn om de Vrienden voor het orkest te behouden.  Dit laatste is voor jou een belangrijk doel geweest van alle werkzaamheden die je voor het orkest hebt gedaan.

Dank Liesbeth!

Het werd mij in dit gesprek duidelijk dat jij heel belangrijk bent geweest voor het organiseren van alle activiteiten en het onderhouden van de contacten met de Vrienden van het orkest. Wij zijn je veel dank verschuldigd voor alles wat jij voor de Vrienden van het orkest hebt betekend en daarmee ook voor het orkest! Voor de toekomst alle goeds gewenst en we hopen elkaar te ontmoeten in de concertzaal!

Tekst: Aafke Feenstra

De Groene Serie in de Tuin De Lage Oorsprong!

In de wonderbaarlijke omgeving van de Tuin De Lage Oorsprong, bloeit de Groene Serie: kamermuziek van alle mogelijke stijlen en genres, zoals de talloze verschillende soorten bloemen, planten en bomen van de tuin.
Onze ambitie is om natuur en cultuur harmonieus en liefdevol elkaar te laten omhelzen, zodat iedere natuur- en cultuurliefhebber het beste van deze twee magische werelden mag proeven: de kleuren en geuren samen met de ritmes en melodieën. Zoals de natuur in alle vrijheid en pracht bloeit en groeit, zo mag ook de muziek vrij zijn: ieder concert is een avontuur dat alle kanten op kan gaan, zonder grenzen en etiquette, alle kleuren mogen schijnen, alles is mogelijk!

De Groene serie is een serie concerten van ensembles van Phion in de Tuin De Lage Oorsprong te Oosterbeek: een adembenemende omhelzing van muziek en natuur!

Programma

20 juni 14:00 en 15:30: ContraBasta viert 5 jaar samen! (contrabas ensemble)
4 juli 14:00 en 15:30: Icarus Duo (altviool/contrabas)
25 juli 14:00 en 15:30: Cascata Duo (altviool/cello)
5 september 14:00 en 15:30: Ensemble Rei (strijkers ensemble)

Kijk snel voor meer informatie en boeken van tickets.

Tekst en Planning: Aristotelis Potamianos, aanvoerder van de contrabassen van Phion.

Concerten Amersfoorts Jeugd Orkest eind Juli

Irene Teepe is klarinettist en basklarinettist van Phion én tevens bestuurslid van het Amersfoorts Jeugd Orkest, kortweg het AJO. Irene organiseert een binnenlandse tournee als alternatief voor een oorspronkelijk geplande tournee naar Italië. Door corona dreigde deze tournee voor de tweede keer(!) uitgesteld te worden. Gelukkig kon Irene haar Gelderlandse en Overijsselse contacten aanboren om een Nederlands alternatief te organiseren.  Alle jeugdige orkestleden van het AJO zijn enthousiast, want nu kunnen zij alsnóg het ingestudeerde repertoire op verschillende podia ten gehore brengen.

Afwisselend repertoire

En wat voor repertoire! Het symfonische gedicht Les Preludes (1848) van Franz Liszt, het nog steeds veel gespeelde Ricercare (1949) van de Nederlandse componist Hendrik Andriessen, La Muse et le Poète van Saint-Saëns voor cello- & viool-solo en orkest, waarbij de solopartijen worden vertolkt door de concertmeester Timo Moll van Charante en de aanvoerder celli Roscam Beijer, Romeo et Juliette van Berlioz en tenslotte de Symfonische Dansen uit de onvergetelijke Musical West Side Story van Leonard Bernstein. Kortom een programma om je vingers bij af te likken en hiermee kunt u weer van prachtige klassieke werken genieten. Komt dus allen, want dit orkest verdient volle zalen na een tergend lange verplichte rustperiode vanwege corona.

Wanneer en waar:

Dinsdag 20 juli 20.15 Concert Akoesticum Nieuwe Kazernelaan 2D42, Ede
Woensdag 21 juli 20.00 Concert Dru Fabriek Hutteweg 24, Ulft
Donderdag 22 juli 20.00 uur Concert Walburgiskerk, kerkhof 3, Zutphen
Vrijdag 23 juli 16.00 Concert Pinkenberg openlucht Theater, Kluizenaarsweg 4, Rozendaal
Zaterdag 24 juli 15.00 Concert Bergkerk, Bergkerkplein 1, Deventer
Zondag 25 juli 14.30 Zomerconcert SFX ‘t zand 29, Amersfoort

Vanwege corona weet je nooit of er zich nog wijzigingen voordoen. Check daarom altijd eerst www.ajo-amersfoort.nl.

 

VriendenNieuws Phion verschijnt negen keer per seizoen en wordt gestuurd naar alle Vrienden van Phion en naar de medewerkers / musici van Phion.

Samenstelling leden VriendenNieuws

Leden bestuur:

Peter IJzerman, Overijssel, voorzitter
Jacco Post, Algemeen Directeur Phion
Jard Baljet, Gelderland
Jan Boom, Overijssel
Marian Louppen, Gelderland
Erik Olsman, musicus
Sigurd Smit, musicus

Leden Activiteitencommissie:

Peter van der Neut, Vriend Gelderland, voorzitter
Marian Louppen, Vriend Gelderland 
Liesbeth van der Hart, Vriend Overijssel
Bert Klaver, Vriend Overijssel
Jan de Lange, Vriend Overijssel
Janny Mezach, Vriend Overijssel
Melanie Jansen, musicus

Leden van de Redactie:

Jan Schukkink, Vriend Overijssel, hoofdredacteur 
Gijs Bikker, Vriend Gelderland
Aafke Feenstra, Vriend Overijssel  
Rebecca Fransen, musicus
Kirsten Jeurissen, musicus
Marte Straatsma, musicus