1. Nieuwsbrief December 2022

Nieuwsbrief Vrienden December

Inhoud nieuwsbrief

Direct naar een onderwerp? Kies dan uw onderwerp uit onderstaand overzicht.

Voorwoord
Van de voorzitter
Gustav Mahlers Derde symfonie
Interview fluitiste Rieneke Brink 
Van de Activiteitencommissie
Kasteelconcerten
Colofon

Voorwoord

Beste Vrienden van Phion,

In dit nummer van VriendenNieuws vindt u als altijd veel informatie over activiteiten van uw stichting, en vooral ook over uw orkest. Informatie over kasteelconcerten, een interview met een musicus en een vooruitblik naar de grote kerstproductie van dit jaar, de Derde symfonie van Mahler, om enkele onderwerpen te noemen. Omdat het volgende nummer van VriendenNieuws pas rond 1 februari 2023 verschijnt, attendeer ik u bij deze op de nieuwjaarsconcerten van Phion: op veel plaatsen in Overijssel en Gelderland kunt u genieten van een bijzonder programma. Ik wens u veel luistergenoegen bij de concerten die u bezoekt.

Toon Ottink, eindredacteur

Van de voorzitter

Vrienden ontmoeten en aandacht geven

Het hebben van vrienden is voor ieder mens belangrijk en wederzijds is aandacht en trouw nodig om de vriendschap voor jaren te bewaren. Sommige vrienden zie je pas na jaren weer en dan kan je zomaar de draad weer oppakken. Na de pandemie overkomt me dat regelmatig en dan zijn we enthousiast over het plezier van de ontmoeting.

Concerten van Phion heeft u enige jaren niet kunnen bezoeken, maar u bent met velen als vriend trouw gebleven aan Phion. Ieder jaar heeft onze stichting daardoor de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan projecten van onze muzikale vrienden. Zoals de bijdrage van onze stichting aan de aanstaande kerstuitvoering van Mahlers Derde symfonie. Dirigent Claus Peter Flor geeft leiding aan deze 100 minuten durende uitvoering door het grote orkest met een slot vol van liefde, een alt-solo én een koor van vrouwen en kinderen. Het is een bijzonder cadeau dat u als vrienden samen mede mogelijk maakt. Het mooie van dit cadeau is dat u er zelf ook van kunt gaan genieten. Phion heet u natuurlijk graag welkom als bezoeker van de uitvoeringen in december van deze Derde van Mahler in de zalen in Apeldoorn, Arnhem, Enschede en Nijmegen.

U bent wellicht al jaren vriend van Phion en als ons verzoek tot het betalen van de jaarlijkse toegezegde financiële bijdrage bij u binnenkomt denkt u, naar ik hoop: Inderdaad, ik ben en blijf vriend van Phion. In elke nieuwsbrief leest u ook waarom het belangrijk is dat u vriend van Phion bent en blijft. 

Graag willen wij nog meer weten over uw motieven om vriend te zijn en welke activiteiten u op prijs stelt. We sturen daarom binnenkort een korte enquête uit naar alle bij ons geregistreerde vrienden. We vragen u onder andere naar uw motieven om vriend te zijn; naar uw muzikale voorkeuren; naar uw wensen voor activiteiten speciaal voor vrienden en naar de manier en de frequentie waarmee we u op de hoogte houden. Eigenlijk dus naar uw verlanglijstje.  We hopen dat u de moeite wilt nemen deze anonieme enquête in te vullen en bedanken u daarvoor alvast hartelijk.

Tekst: Marijke van Hees

Gustav Mahlers Derde symfonie

In december heeft Phion uitvoeringen van de derde symfonie van Gustav Mahler geprogrammeerd, in Enschede, Arnhem, Apeldoorn en Nijmegen. Liefhebbers van het grote symfonische repertoire mogen zich deze concerten niet laten ontgaan!

In waarschijnlijk 1895 schreef Mahler (1860 -1911) aan zijn vriendin, de zangeres Anna von Mildenburg onder meer het volgende: `Mijn symfonie zal iets zijn, wat de wereld nog nooit gehoord heeft. De hele natuur krijgt daarin een stem en vertelt een zo diep geheim, dat men alleen in dromen kan vermoeden. Op sommige momenten is het is mij zelf “unheimlich”, en ik denk dan dat ik dat helemaal niet gemaakt heb’. (vertaling T.O.)

Mahler, die zichzelf meer dirigent voelde dan componist, componeerde deze ongewoon lange symfonie – plm. 100 minuten muziek – met zes delen in 1895 – 1896. Het eerste deel, met een vermaarde trombonesolo, realiseerde hij als laatste. Het deel duurt maar liefst plm. 35 minuten.

Mahler gebruikt een groot orkest, een alt-soliste (in de delen 4 en 5) en een jongenskoor in het vijfde deel. Ondanks het grote aantal musici zijn veel passages door hem kamermuziek-achtig geïnstrumenteerd, dus voor kleine aantallen musici. Naast de al genoemde trombonesolo krijgen ook veel andere instrumenten solopassages te spelen; bijna elke instrumentengroep komt aan de beurt, tot aan de kleine trom aan toe.

Als eerste componeerde Mahler in 1895 het tweede deel, het aanstekelijke Menuet. Later gaf Mahler dit deel zelf de titel “Blumenstück”. Mahler gaf trouwens alle delen een titel, en ook de hele symfonie. Zo noemde hij het openingsdeel “Der Sommer marchiert ein” (er zijn ook militaire klanken te horen), het laatste deel “Was mir die Liebe erzählt” en de hele symfonie “Ein Sommernachtstraum”, en dat was geen verwijzing naar Shakespeare. Later zijn deze titels in onbruik geraakt.

In het vierde deel – ‘Misterioso’, voortdurend pianissimo – zingt de alt-soliste een tekst van Nietsche uit “Also sprach Zarathustra”. In het vijfde deel – veruit het kortste deel, ‘Lustig im Tempo und Keck’ – zingen alt-soliste en jongenskoor het “Arme Kinder Bettlerlied” uit “Des Knaben Wunderhorn”. En dan komt nog het waarschijnlijk langste en langzaamste laatste deel uit het hele symfonische repertoire (plm. 25 minuten), eindigend in een schier eindeloos akkoord met paukensolo.

Voor u als luisteraar een muzikale belevenis zonder weerga; voor musici en dirigent de mogelijkheid zich bijzonder te onderscheiden!

Tekst: Toon Ottink

Interview Rieneke Brink

Rieneke Brink is fluitiste bij Phion, iets wat ze van jongs af aan al in haar hoofd had: “Ik ben opgegroeid in Eerbeek en had les op de muziekschool in Dieren, dus Het Gelders Orkest was het orkest dat ik kende. Op de vraag van wat ik wilde worden had ik toen ik klein was al een duidelijk antwoord: ik wilde tweede fluitiste bij het Gelders worden!”

Sinds februari 2020 is die droom uitgekomen: “mijn eerste periode bij Phion was tijdens het begin van de pandemie, dus dat voelde natuurlijk vrij kaal, hoewel ik in een kleine bezetting spelen ook heel leuk kan vinden. Bijvoorbeeld Brahms’ Serenade nr. 2 in A die we onder leiding van Sascha Goetzel hebben gespeeld. Dat was echt een hele leuke, goede en muzikale dirigent en qua kleuren was dit programma super interessant.”

Naast fluit speel je ook piccolo in het orkest, wat doe je het liefste?

“Voordat ik bij Phion kwam werken heb ik veel geremplaceerd bij andere orkesten, zowel als eerste en als tweede fluit/piccolo. Eigenlijk vind ik alle fluitposities leuk. Waar je als piccoloïst echt je eigen ding kunt doen, heb je als tweede fluitiste juist een verbindende functie. Als tweede fluit kun je echt een fundament zijn voor de rest, wat heel belangrijk is voor de hele houtblazerssectie.”

Vaak zie je fluitisten op een zilver of gouden instrument spelen, maar jouw instrument ziet er anders uit. Kun je daar wat meer over vertellen?

“Ik speel inderdaad op een houten palissander fluit. Er worden steeds betere moderne houten fluiten gemaakt en ik werd verliefd op de klank. Ik heb heel veel instrumenten geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik hét instrument dichtbij huis gevonden: mijn fluit is gemaakt door Alfred Verhoef in Alkmaar.”

Tot slot: wat hoop je in de toekomst aan het publiek te kunnen laten horen?

“Wat ik geweldige muziek vind en zelf nog niet heel vaak gespeeld heb, is de muziek van Debussy. En dan bedoel ik niet per se de hele bekende Prélude à l’après-midi d’un faune, waar de fluit natuurlijk een grote rol heeft. Het lijkt me fantastisch om ook andere werken van Debussy te spelen.”

Tekst Lea Hemmerlin

Van de Activiteitencommissie

De Activiteitencommissie kijkt met plezier terug op de Vriendenrepetitie van 18 oktober in Musis in Arnhem. Samen met 35 Vrienden genoten we van het enthousiasme van onze nieuwe klarinettist (Lea Hemmerlin), die werd geïnterviewd door Gelly Talsma (het Arnhems commissielid). Aansluitend waren we aanwezig bij de repetitie van het orkest. In de pauze namen veel musici de moeite om met de aanwezige Vrienden in gesprek te gaan over Phion en het concert waarvoor werd gerepeteerd.

Vriendenrepetitie in Enschede

In het nieuwe jaar organiseren we weer een Vriendenrepetitie in Enschede en wel op 31 januari 2023. De zaal gaat open om 9.00 u en de repetitie is rond 12.45 afgelopen. In verband met de voorbereiding graag uiterlijk 4 dagen voor de repetitie aanmelden via het bekende adres: activiteitenvrienden@phion.nl met vermelding van het aantal personen. U krijgt altijd een inschrijfbevestiging.

Woont u in de omgeving van Zwolle en wilt u ook eens een repetitie bijwonen, dan kunt u desgewenst meerijden met Bert Klaver (baklaver@ziggo.nl).
Ook in Arnhem organiseren wij een Vriendenrepetitie, maar de datum daarvan staat nog niet vast.

Uitbreiding commissie

De Activiteitencommissie is nog steeds op zoek naar een commissielid uit Twente, om daarmee het organiseren van activiteiten in Enschede mogelijk te maken. We hebben wel een vrijwilliger om ons ter plaatse te ondersteunen, nu nog een commissielid. Voor aanmelden of meer informatie, mailt u naar activiteitenvrienden@phion.nl. ​

Luistercursussen bij Marcel Zwitser

Graag attenderen wij u op het cursusaanbod van Marcel Zwitser voor de periode januari - maart:

Arnhem en Apeldoorn: Rachmaninov

Ter gelegenheid van het Rachmaninov-jaar 2023 staan voor Arnhem en Apeldoorn een herhaling van de cursus Muziek in de laatste jaren van het tsarenrijk gepland. 

Enschede: Schumann

In Enschede wordt opnieuw Robert Schumann en de muziekstad Leipzig aangeboden en wel op vijf maandagavonden in januari-maart 2023.

Voor meer informatie over de cursussen en aanmelding kunt u terecht op www.marcelzwitser.nl onder ‘cursusaanbod’ en ‘cursussen’. Inschrijving voor de cursus in Enschede is al mogelijk, voor Apeldoorn en Arnhem binnenkort ook. Vrienden van Phion krijgen € 10,00 korting op de cursusbijdrage.

Namens de Activiteitencommissie,
Peter van der Neut (vz.)

 

Kasteelconcerten

Het Charmskwartet en de magische wereld van Marcel Proust

Het Charmskwartet neemt u mee naar Prousts magische wereld, zoals die van de toverlantaarn waar de jonge Marcel avonden lang naar kon kijken, waar tijd en ruimte, geur en kleur in elkaar overvloeien en waar het meest alledaagse een onvermoede glans krijgt. De tekstfragmenten worden omlijst door muziek van Darius Milhaud, die in dezelfde tijd in Parijs werkte, en van César Franck, wiens strijkkwartet het laatste werk was dat Proust live kon beluisteren. In het seizoen 2022- 2023 ontmoeten wij u graag bij een van de concerten bij Kasteel Rosendael in Rozendaal, Kasteel Cannenburch in Vaassen of Kasteel Ammersoyen in Ammerzoden. Bekijk de concerten

Bekijk de digitale flyer

De Kasteelconcerten zijn een samenwerking van Stichting Vrienden van Phion, Geldersch Landschap & Kasteelen en Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel.

 

Stichting Vrienden van Phion

Leden bestuur:

Marijke van Hees, voorzitter
Marian Louppen, vice-voorzitter 
Hans Peter Herwig, penningmeester
Jard Baljet
Jan Boom

Leden Activiteitencommissie:

Namens de Vrienden:
Bert Klaver
Peter van der Neut, voorzitter
Gelly Talsma
Vacature (gezocht  een actieve Vriend uit de regio Twente)

Namens de musici:
Len Bielars
Melanie Jansen

Leden van de Redactie:

Rebecca Fransen (musicus)
Marte Straatsma (musicus)
Léa Hemmerlin (musicus)
John Biermans (vriend)
Aafke Feenstra (vriend)
Toon Ottink (vriend, eindredacteur)

Mecenaatcommissie:

Machteld van der Meij
Menno van Duuren (Phion)
Isabelle Hegeman (Phion)
Marian Louppen (voorzitter)