1. Extra lesmateriaal

Extra lesmateriaal

Op deze pagina vind je onze leerlijn De kracht van muziek. De leerlijn is opgedeeld in vier verschillende leerjaren; groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Voor elk leerjaar staan er tien lessen klaar!

Met deze lessen ontdekken leerlingen de kracht van muziek door al haar facetten te onderzoeken. Denk hierbij aan melodie, ritme, emotie in muziek, muziek en verbeelding, de functie van muziek, instrumenten en allerlei muziekstijlen. Dit doen ze in leuke actieve en leerzame opdrachten, waarbij de creativiteit van de leerlingen en het luisteren naar (klassieke) muziek centraal staat. Ook worden er uitstapjes gemaakt naar dans, film, theater en beeldende opdrachten.

Om aan de slag te kunnen met het extra lesmateriaal moet je als Phionier in het bezit zijn van een vouchercode. Heb je deze nog niet ontvangen? Stuur dan een mail naar educatie@phion.nl  

Ben je nog geen Phionier? Kijk dan op deze pagina hoe je dat wel kan worden!

Onze leerlijn De kracht van Muziek is ontwikkeld in samenwerking met Cultuureducatie Met Kwaliteit.
Dankzij financiële ondersteuning van het Heersinkfonds hebben wij deze leerlijn kunnen digitaliseren in LessonUp!  

Filters
Uitgelicht

Een waterorgel?!

In deze les luisteren leerlingen naar hoge en lage tonen, bewegen zij hierbij en maken ze muziek met hoge en lage geluiden.

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren, Bewegen
  • Hoog en Laag, Natuur
Uitgelicht

Zangeressen en Zangers

In deze les oefenen leerlingen de begrippen hoog en laag aan de hand van mannen- en vrouwenstemmen en een poppenspel.

  • Groep 1-2
  • 25 min
  • Zingen, Luisteren
  • Hoog en Laag, Drama
Uitgelicht

Hoe klinkt een tafel?

In deze les leren leerlingen harde en zachte geluiden kennen door harde en zachte voorwerpen te onderzoeken, betekenis te geven aan harde en zachte muziek en te bewegen bij deze klanktegenstellingen.

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren, Bewegen
  • Hard en Zacht, Onderzoeken
Uitgelicht

Het regent, het regent

In deze les leer je de leerlingen hoe ze geluiden harder en zachter kunnen laten worden.

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren
  • Hard en Zacht, Natuur, Dirigeren
Uitgelicht

De Haas en de Schildpad

Door middel van associaties met snelle en langzame dieren verkennen leerlingen de begrippen snel en langzaam.

  • Groep 1-2
  • 20 min
  • Spelen, Luisteren, Bewegen
  • Snel en Langzaam, Dieren
Uitgelicht

Kleuterdans

Deze les gaat in op de begrippen snel en langzaam. Na een korte herhaling van deze begrippen dansen de leerlingen in een snel en langzaam tempo op diverse muziekstukken en het tikken van de maat.

  • Groep 1-2
  • 15 min
  • Bewegen, Luisteren
  • Snel en Langzaam
Uitgelicht

Annemaria Koekoek

De muzikale parameters hoog/laag, snel/langzaam en hard/zacht uit voorgaande lessen worden herhaald en verdiept.

  • Groep 1-2
  • 30 min
  • Luisteren, Bewegen, Spelen
  • Snel en Langzaam, Hard en Zacht, Hoog en Laag
Uitgelicht

Kleur de seizoenen

In deze les verkennen leerlingen de vier seizoenen aan de hand van seizoenskenmerken en muziek uit 'De vier jaargetijden' van componist Antonio Vivaldi.

  • Groep 1-2
  • 30 min
  • Luisteren
  • Natuur, Tekenen, Reflecteren
Uitgelicht

Muzikale Sinterklaas

De leerlingen experimenteren in het kader van Sinterklaas met zelfgemaakte instrumenten en geluiden van diverse voorwerpen. Daarnaast zingen ze een lied en spelen ze gelijktijdig op een instrument.

  • Groep 1-2
  • 30 min
  • Zingen, Spelen
  • Onderzoeken, Sinterklaas
Uitgelicht

Wij gaan op berenjacht!

De leerlingen luisteren aandachtig naar een voorgelezen verhaal. Ze bedenken geluiden passend bij situaties in het verhaal en voeren op de juiste momenten geluiden uit.

  • Groep 1-2
  • 40 min
  • Luisteren, Spelen
  • Verhalen, Dieren
Uitgelicht

Lang, kort, kort, lang

In deze les luisteren de leerlingen naar verschillende composities en leren zo onderscheid maken tussen korte en lange tonen. Daarnaast maken ze een klassikale compositie met korte en lange noten.

  • Groep 3-4
  • 45 min
  • Noteren, Luisteren
  • Lang en kort, Samenwerken, Tekenen
Uitgelicht

De Notenkraker

In deze les maken leerlingen zelf muziek met behulp van vier slagwerkinstrumenten en een grafische notatie.

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Spelen, Noteren, Luisteren
  • Samenwerken, Grafische notatie, Verhalen
Uitgelicht

Een heleboel gevoel

In deze les gaan leerlingen aan de slag met de vier basisemoties. Hoe voelt het om boos, blij, verdrietig of bang te zijn? En hoe hoor je dit terug in muziek?

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Luisteren, Noteren
  • Emotie, Tekenen, Reflecteren
Uitgelicht

Het verhaal van de mug

In deze les onderzoeken de leerlingen wat het effect is van muziek onder een film. Ze maken een eigen regenkoor en gaan aan de slag met het maken van eigen geluidseffecten bij een verhaal.

  • Groep 3-4
  • 45 min
  • Luisteren, Spelen
  • Effect van muziek, Improviseren
Uitgelicht

Maestro Muziek!

In deze les zijn leerlingen zelf de dirigent!

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Spelen, Luisteren
  • Dirigeren, Reflecteren
Uitgelicht

Melodische spelletjes

In deze les werken de leerlingen met behulp van spelletjes aan het herkennen van melodieën en hoge en lage geluiden.

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Zingen, Noteren, Luisteren
  • Hoog en Laag, Tekenen
Uitgelicht

Muzikale experimenten

Leerlingen ontdekken door het uitvoeren van experimenten dat geluid trilling is.

  • Groep 3-4
  • 50 min
  • Luisteren, Spelen
  • Onderzoeken, Samenwerken, Hoog en Laag
Uitgelicht

Peter en de wolf

Leerlingen maken kennis met het verhaal, de muziek en de emoties uit Peter en de Wolf.

  • Groep 3-4
  • 45 min
  • Luisteren
  • Verhalen, Dieren, Emotie
Uitgelicht

Raad het geluid

In deze les gaan leerlingen zelf op pad en verschillende geluiden opnemen. 

  • Groep 3-4
  • 30 min
  • Luisteren, Spelen
  • Onderzoeken, Creëren
Uitgelicht

Zeg Roodkapje

De leerlingen kunnen vier verschillende emoties benoemen bij muziekstukken en verhaallijnen. Ze kunnen een toneelstukje op muziek opvoeren en kijken naar het toneelspel van klasgenoten.

  • Groep 3-4
  • 60 min
  • Zingen, Luisteren
  • Verhalen
Uitgelicht

Overal Muziek!

Leerlingen onderzoeken de functie van muziek in het dagelijks leven, (onder andere bij sport reclames) en schrijven zelf een nieuw reclamelied.

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren, Noteren
  • Effect van muziek, Muziek in het dagelijks leven
Uitgelicht

Bodypercussie

In deze les gaan de leerlingen aan de slag met bodypercussie. Ze bootsen verschillende geluiden na, maar kunnen ook eigen geluiden verzinnen en uitvoeren.

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Spelen, Noteren
  • Improviseren, Bodypercussie
Uitgelicht

In het symfonieorkest!

In deze les maken de leerlingen kennis met de vier instrumentgroepen uit het orkest, ontdekken ze hoe alle verschillende instrumenten klinken en waar ze in het orkest zitten.

  • Groep 5-6
  • 50 min
  • Luisteren, Spelen
  • Instrumenten, Onderzoeken, Samenwerken
Uitgelicht

Instrumentenbingo

Leerlingen maken kennis met de veertien muziekinstrumenten uit het symfonieorkest. Wie heeft als eerste bingo?!

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren
  • Instrumenten
Uitgelicht

Maak een bodydub!

Maak met je leerlingen een eigen bodydub, een afgeleide van de lipdub. In deze film spelen jouw leerlingen, ritme én muziek de hoofdrol!

  • Groep 5-6
  • 60 min
  • Spelen, Noteren, Bewegen
  • Samenwerken, Onderzoeken, Filmen
Uitgelicht

Maak een ritmeketting

Leerlingen gaan aan de slag met ritmes. Hierbij maken ze gebruik van eenvoudige ritmekaartjes. Ze spelen ritmes na, verzinnen zelf ritmes en maken een ritmeketting. 

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Spelen, Luisteren, Noteren
  • Ritme, Samenwerken
Uitgelicht

Maak muziek zonder instrumenten!

In deze les onderzoeken leerlingen op welke manier ze muziek kunnen maken met voorwerpen uit de klas. Daarnaast maken de leerlingen een eigen/gezamenlijk lied.

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren, Spelen, Noteren
  • Ritme, Samenwerken
Uitgelicht

Muziek en emotie

In deze les koppelen leerlingen emoties aan muziek en daarbij onderbouwen waarom ze de emotie bij de muziek vinden passen. Vervolgens passen de leerlingen deze oefening toe door foto's aan muziekfragmenten te koppelen.

  • Groep 5-6
  • 30 min
  • Luisteren
  • Emotie, Reflecteren
Uitgelicht

Verzin een muzikaal verhaal!

In deze les werken leerlingen aan een muzikaal verhaal en verkennen zij hoe toneel en personages bij muziek kunnen passen.

  • Groep 5-6
  • 45 min
  • Luisteren, Spelen, Noteren
  • Drama, Onderzoeken, Effect van muziek
Uitgelicht

Zelf muziekinstrumenten maken!

Leerlingen ontwerpen, maken en presenteren een nieuw muziekinstrument door de vier fases van het creatief proces te doorlopen. 

  • Groep 5-6
  • 50 min
  • Spelen
  • Instrumenten, Onderzoeken, Creëren
Uitgelicht

Cross-over

Leerlingen onderzoeken de fenomenen cross-over, inspiratie, muziekcovers en maken kennis met enkele klassieke componisten.

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Luisteren, Informeren
  • Pop vs klassiek, Reflecteren
Uitgelicht

Beter goed gejat dan slecht bedacht?!

Een les over klassieke muziek in popmuziek, over componisten die zich door andere componisten laten inspireren en het gebruik van samples; mag dat of is dat diefstal? Leerlingen maken zelf muziek met samples.

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Spelen, Luisteren, Informeren
  • Pop vs klassiek, Creëren, Reflecteren
Uitgelicht

En... actie! - 7,8

Leerlingen leren over de geschiedenis van filmmuziek en wat het effect van muziek is op films en games. Daarnaast maken ze kennis met nieuwe begrippen. 

  • Groep 7-8
  • 60 min
  • Luisteren, Informeren
  • Effect van muziek, Creëren
Uitgelicht

Ik componeer!

Leerlingen maken kennis met een partituur en gaan zelf aan de slag als componist met een online componeer-tool.

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Noteren, Informeren
  • Creëren, Reflecteren
Uitgelicht

Dit is mijn mening!

In deze les leren de leerlingen een mening formuleren aan de hand van verschillende muziekfragmenten. 

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Luisteren, Informeren
  • Reflecteren
Uitgelicht

Mijn favoriete muziek!

In deze les presenteren leerlingen aan elkaar wat hun favoriete artiest of muziekstuk is en geven hierbij een onderbouwing. 

  • 60 min
  • Informeren, Luisteren
  • Reflecteren, Onderzoeken, Presenteren
Uitgelicht

Het effect van filmmuziek

In deze les onderzoeken de leerlingen wat het effect van muziek is bij films. Daarnaast beargumenteren ze waarom ze bepaalde muziek wel/niet bij een filmpje vinden passen. 

  • Groep 7-8
  • 45 min
  • Luisteren, Noteren
  • Effect van muziek, Reflecteren
Uitgelicht

Muziek van vroeger en nu

Door middel van een spel kijken de leerlingen in deze les naar de (wereld)muziek- en wereldgeschiedenis. 

  • Groep 7-8
  • 60 min
  • Informeren, Luisteren
  • Geschiedenis, Wereldmuziek
Uitgelicht

Muziek noteren

In deze les onderzoeken leerlingen verschillende soorten muzieknotatie en maken ze een eigen grafische notatie. 

  • Groep 7-8
  • 60 min
  • Luisteren, Noteren, Spelen
  • Grafische notatie, Creëren, Presenteren
Uitgelicht

Tekenen op muziek

Vele kunstenaars schilderen op muziek om zich te laten inspireren. In deze les gaan leerlingen associatief tekenen op muziek.

  • Groep 7-8
  • 30 min
  • Noteren, Luisteren
  • Tekenen, Reflecteren