1. Benjamin Kruithof speelt Rococo Variaties

Benjamin Kruithof speelt Rococo Variaties

Concertinformatie

  • Benjamin Kruithof - cello

  • Beethoven Ouverture 'Fidelio'
  • Tsjaikovski Rococo variaties
  • Schubert Symfonie nr. 9 'De Grote'

Twee generaties op het podium

Jong en oud ontmoeten elkaar in dit concert van Phion, zelf een jong orkest, ontstaan uit twee oudere zeer ervaren symfonische ensembles. Hartmut Haenchen, sinds jaar en dag één van de meest vooraanstaande Duitse dirigenten, ontmoet de jonge cellist Benjamin Kruithof die zijn compleetheid toont met de befaamde Rococo variaties van Tsjaikovski. Verder hoor je de grootse Negende Symfonie van Schubert en de korte maar pittige Ouverture Fidelio van Beethoven. Twee musici van verschillende generaties die hun visie op de muziek met elkaar delen en laten samensmelten. Zo ervaar je werkelijk hoe universeel en tijdloos de kunst van het musiceren is.

Rococo variaties van Tsjakovski

Met de uiterst ervaren sterdirigent Hartmut Haenchen biedt Phion een podium voor de veelbelovende cellist Benjamin Kruithof. Een jonge virtuoos die ondanks zijn nog korte carrière al heel wat van zich heeft laten horen. Afgelopen najaar won hij de eerste prijs en de publieksprijs tijdens het concours van de Cello-Biënnale in Amsterdam. ‘Gepolijst cellospel en extraverte podiumpresentatie’ oordeelde de jury over zijn optreden. Hij kan het prachtig kwijt in de elegant romantische Rococo variaties van Tsjakovski. 

Schuberts grootste, Beethovens kleinste

Hartmut Haenchen staat bekend om zijn zeer grondige voorbereiding. Elke partituur wordt muzikaal en historisch grondig onderzocht om zo dicht mogelijk bij de bedoeling van de componist te komen. Die grondigheid kan Harmut Haenchen prachtig kwijt in de Symfonie nr. 9 van Schubert. De meeste symfonieën van Schubert zijn klein en intiem. Maar met zijn laatste pakt hij groots uit. Bijna een uur lang schitterende romantische muziek, maar wel met de zonnig zangerige sfeer die de liederencomponist Schubert zo eigen is en hem naast Beethoven maken tot één van de meest karakteristieke componisten uit de beginjaren van de 19e eeuw.

Beethoven schreef drie uitgebreide ouvertures voor zijn enige opera Fidelio, die hij allemaal afkeurde. Pas met de vierde, de kleinste van allemaal, was hij tevreden. Een echte teaser voor het doek opgaat, die het ook in de concertzaal uitstekend doet.

Met medewerking van

Dubbelinterview twee generaties

Lees hier het dubbelinterview met Maestro Hartmut Haenchen en cellist Benjamin Kruithof. Twee generaties in gesprek over de kunst van het musiceren, over het huidige muzikale landschap en het terugkeren naar Nederland.  Lees meer >>

Dit vind je misschien ook leuk