1. Kerstconcert met Mahler

Kerstconcert met Mahler

Concertinformatie

  • Otto Tausk - dirigent
  • Christianne Stotijn - mezzosopraan

  • Bruckner Preludium et Postludium voor koperensemble (arr. Jacq Sanders)
  • R. Strauss Serenade voor blazers
  • Mahler Adagietto uit Symfonie nr. 5
  • Mahler Liederen uit 'Des Knaben Wunderhorn'
  • Bruckner Os justi voor koperensemble (arr. Stephen Hicks)

geannuleerd

Phion zet de Mahler kersttraditie voort

Phion zet de Mahler kersttraditie voort, met het Adagietto uit Symfonie nr. 5. Een werk van ongeëvenaarde verstilde schoonheid en een prachtig contrast met de twinkelende liederen uit Des Knaben Wunderhorn. Hier laat mezzosopraan Christianne Stotijn horen waarom zij de perfecte vertolkster van Mahlers liedrepertoire is. Op de bok dirigent Otto Tausk, in Arnhem, Enschede, Zwolle, Utrecht en Nijmegen. Dat wordt een kerst vol rijke melodieën, symfonische schoonheid en warme romantiek.

Mahler in contrast

Het Kerstconcert van Phion onder leiding van Otto Tausk staat traditioneel in het teken van Mahler. Dit jaar een Mahler van grote contrasten. Als twinkelende kerstversiering klinken de liederen uit Des Knaben Wunderhorn. Prachtig weet Mahler het volkse karakter van de liederen te treffen. Ze zijn speels, vaak humoristisch en soms ondeugend. Zangeres is Christianne Stotijn, en niet zonder reden. Bernard Haitink, en velen met hem, beschouwen haar als de perfecte vertolkster van Mahlers liedrepertoire.

Muzikale liefdesbrief

Maar het concert toont ook een heel andere Mahler. Het Adagietto voor strijkers en harp, dat later een plaats kreeg in zijn Symfonie nr. 5, componeerde hij als een muzikale liefdesbrief aan zijn verloofde Alma. Een intiem verstilde, eindeloze melodie die het zoete dronkenschap van zijn intense liefde voor haar verbeeldt. Natuurlijk komen de blazers ook aan bod. Zij openen het concert met de Serenade van Richard Strauss. Een kleurrijk en vrolijk werk van een piepjong maar uiterst talentvol componist.

Als opening en sluiting van dit concert muziek van Anton Bruckner. Hij was lange tijd organist van het Stift Sankt Florian en de Dom van Linz en componeerde als zodanig een klein oeuvre voor orgel. Daaronder een kort een Preludium en Postludium uit 1847. Arrangeur Jacq Sanders maakte er in zijn bewerking een mooie doorlopende eenheid van. Eenmaal in Wenen legde Bruckner zich toe op de grote symfonieën, maar de kerkmuziek vergat hij niet. Daarvan getuigt het korte motet Os justi , oorspronkelijk voor koor à capella.

Dit vind je misschien ook leuk